SEO, web sayfasını daha görünür hale getiren ve hedef kitleye ulaşmayı sağlayan bir çalışmadır. Bu çalışmayı daha etkili şekilde tamamlamak için uzmanların kullandığı bazı araçlar vardır. Popüler olarak tercih edilen araçlar hem ücretli hem ücretsiz şekilde kullanılabilmektedir. Üstelik analiz araçları sayesinde rakip firmaların durumu görüntülenebilmektedir. Ürünlerin öne çıkarılmasında ve marka tanıtımı yapılmasında da SEO araçlarının önemi oldukça büyüktür.

SEO Araçları Neden Kullanılmalıdır?

Searching Engine Optimization, site içi ve site dışı analiz yapmaya yardımcı olan çalışmalar bütünüdür. Çalışma sırasında rakip firma analizi, anahtar kelime tespiti, içerik analizi ya da backlink takibi gibi tool kullanımı yapılmaktadır.

Uzmanların tek başına bu işlemleri yapması yerine bazı araçlardan yardım alması gerekebilmektedir. Ayrıca araç kullanımı daha profesyonel şekilde hizmet vermeye yardımcı olur. Gözden kaçan bilgilerin fark edilmesini ve çalışmaların daha kısa sürede etki göstermesini sağlar.

En Çok Kullanılan SEO Araçları Nelerdir?

Web siteleri için arama motoru optimizasyonu çalışması yaparken bazı araçlar kullanılabilmektedir. Yalnızca bir araçtan yardım alınabileceği gibi birden fazla araç kullanılması da mümkündür. En popüler şekilde tercih edilen bazı SEO araçları aşağıda yer almaktadır.

Ahrefs

Google’dan sonra en kapsamlı inceleme yapabilen SEO analiz araçları arasında Ahrefs yer alır. Bu araç, temel olarak site içerisinde nelerin geliştirilmesi gerektiğini gösterir. Rakiplerin mevcut durumlarını inceleyerek markanın piyasada nasıl bir yere sahip olduğunu anlamaya yardım eder. Web sitesi içerisinde en çok link paylaşımı yapılan içeriğin bulunmasını da sağlar.

Majestic

Profesyonellere göre pazarlama araçlarının başında olan Majestic, markanın değer kaybetmesini engeller. Million özelliğiyle ayrıntılı bilgilere ulaşmaya ve site explorer seçeneğiyle sitenin mevcut durumunu takip etmeye yardımcı olur. Aynı zamanda site içindeki özellikler kullanılarak anahtar kelime araştırması yapılabilmektedir.

SEMRush

Pazarlama araçlarından biri olan SEMRush, uzmanların tavsiye ettiği SEO araçları arasında yer almaktadır. Doğrudan rakip analizi yapılabilen bu araç, aynı zamanda site performansını ayrıntılı şekilde inceleyebilmeyi sağlar. Arama verileri, tarik durumu, anahtar kelime araştırma gibi işlemler de kolayca yapılabilmektedir.

KWFinder

Diğer analiz araçlarından biraz farklı olan KWFinder, uzun kuyruklu anahtar kelime (long tail keyword) araştırması yapabilmeyi sağlar. En çok aranan anahtar kelimeleri sıralayarak bir rapor haline getirdiği için hangi kelimelere öncelik verilmesi gerektiğini gösterir.

Siteliner

SEO çalışmalarında kopya içerik olmaması oldukça önemlidir. Siteliner da kopya kontrol aracı olarak kullanılmaktadır. Diğer web site içerikleriyle kıyaslama yaparak içeriklerin benzersiz hale getirilmesine yardımcı olur. Ayrıca hazırlanan raporda sitenin hızı, sayfa boyutu, yazı boyutu, dahili link sayıları gibi ayrıntılı verilere ulaşılabilmektedir.

Answer The Public

Kaliteli içerik üretmek arama motoru sonuçlarında daha iyi yerlere gelmeyi sağlar. Özellikle blog sitelerinde neler yazılması gerektiği Answer The Public aracı sayesinde bulunabilir. Ücretsiz bir araç olduğu için herkes tarafından tercih edilebilmektedir.

Screaming Frog

Zamandan tasarruf etmek ve her bilgiye tek bir panelden erişmek için Screaming Frog iyi bir araçtır. Özellikle Spider özelliği sayesinde siteye ait pek çok bilgiye ulaşılabilir. Kopya içerik tespiti, yönlendirme hataları, kırık bağlantı sorunları gibi veriler oldukça hızlı şekilde rapor haline getirilebilmektedir.

Moz

Başarılı bir yazılım olan Moz, en iyi SEO araçlarını kullanarak web sitesinin durumunu gösterir. Google’a uyum sağladığından dolayı güncellemelerin hemen aktarılmasına yardımcı olur. Ayrıca bir topluluk içerir ve sorulan sorulara yanıt bulabilmeyi sağlar. Üstelik bir uzantısı bulunduğu için Chrome üzerinden de kullanılabilir.

SpyFu

Hem ücretli hem ücretsiz şekilde kullanılabilen SpyFu, bir çeşit analiz aracı olarak tanımlanır. Rakiplerin kullandığı anahtar kelimeleri gösterir ve Google reklamlarıyla ilgili bilgi edinmeyi sağlar. Oldukça gelişmiş bir yapısı bulunur ancak ücretsiz kullanımda her ay yalnızca bir anahtar kelime aramaya izin verir.

Sitechecker.Pro

Kapsamlı arama motoru optimizasyonu araçları arasında Sitechecker.Pro da yer alır. Çoğunlukla orta veya yüksek ölçekli web siteleri ya da markalar tarafından tercih edilmektedir. Optimizasyonu daha iyi şekilde yapmaya yardımı olan bu araç, backlink analizi yapmayı da sağlar. Sitenin zayıf yanlarını göstererek daha üst sıralarda yer almak isteyen firmalara yardımcı olur.

SEO Araçlarının Farkları Nelerdir?

Arama motorunda daha önde görülmesi istenen web sitelerinde pek çok araç kullanılır. İsteğe bağlı olarak farklı yazılımlar, web siteleri ve uzantılar kullanılabilir. Ancak temel olarak her aracın ortak özelliği çalışmaları desteklemek ve sitenin üst sıralara çıkmasını sağlamaktır. Araçların farklarıysa şu şekildedir.

  • Veri analiz biçimleri farklıdır.
  • Ücretli ve ücretsiz şekilde kullanılabilirler.
  • Büyük ölçekli firmalara daha ayrıntılı rapor sunarlar.
  • Web sitesinin ihtiyacına göre veri analizi yaparlar.
  • Sitenin eksikleri doğrultusunda kullanılmaları gerekir.
  • Yalnızca bir konuya odaklanmış araçlar mevcuttur.
  • Analiz ya da pazarlama için kullanılabilirler.

SEO Araçlarının İçeriğe Etkisi Nasıldır?

Çalışmalarda özgün ve kaliteli içerik üretilmesi oldukça önemlidir. Kopya ya da benzer içeriklere sahip olmak sitenin geride kalmasına ya da telif hakkı yemesine neden olabilir. Ancak Searching Engine Optimization araçlarını kullanmak benzersiz içerik oluşturmaya yardım eder. Kopya raporu oluşturabilen bazı araçlar, hangi metin ya da cümlelerin değiştirilmesi gerektiğini gösterir. Anahtar kelime analizi de yapılabildiği için içeriğin kalitesi artar ve organik büyüme gerçekleşir.

Hangi SEO Aracı Tercih Edilmelidir?

Bir web sitesi için uygun aracı seçmeden önce sitenin genel durumu bilinmelidir. Eğer herhangi bir çalışma yapılmamışsa ya da yeni kurulan bir web sitesi varsa, genel araçlardan yardım alınabilir. Kapsamlı araçlar, sitede neyin eksik ya da fazla olduğunu göstermektedir.

Ancak daha önce çalışma yapılan bir web sitesi söz konusuysa sitenin eksiklerine göre araç seçilebilir. Dolayısıyla anahtar kelime için ayrı, pazarlama için ayrı, rakip analizi için ayrı araç tercihinde bulunmak daha doğru olur.

SEO Analiz Araçlarının Faydaları Nelerdir?

Birbirinden farklı özelliklere sahip olan araçlar, arama motorunda daha yukarıda görünmeyi ve keşfedilmeyi sağlarlar. Profesyoneller, bu araçlar sayesinde daha hızlı ve kolay şekilde çalışmalarını tamamlayabilmektedir. Ayrıca uygun aracı kullanmanın faydaları şu şekildedir.

  • Hedef kitleye ulaşmak kolaylaşır.
  • Ürün satışında artış görülmeye başlanır.
  • İçerik kalitesi artar, ziyaretçilerin istedikleri bilgiye ulaşabilmelerini sağlar.
  • Doğru kitleye ulaşıldığı için site trafiği artış gösterir.
  • Yeni başlayanlar için çalışmaları daha kolay bir hale getirir.
  • Zamandan tasarruf edildiği için çalışmaların kalitesini arttırır.
  • Farklı fikirler edinmek için tercih edilebilir.
  • Çalışmayı yapan kişinin tavsiye edilmesini sağlar.

Ücretsiz SEO Araçları

Kendi web sitesi için çalışan, aynı zamanda sektöre yeni giren kişiler, ücretsiz SEO araçlarından yardım alabilmektedir. Ücretli olan yazılım ve sitelerin birtakım özellikleri de ücretsiz şekilde kullanılabilmektedir. Özellikle alanda profesyonelleşmek isteyen kimseler, kendilerine hitap eden aracı bulmak için ücretsiz programlardan yardım alabilmektedir.

Programın ücretli ya da ücretsiz olması, elde edilen verileri değiştirmemektedir. Ancak yazılım ne kadar kapsamlıysa, elde edilen rapordaki bilgiler de o kadar doğru olmaktadır. Dolayısıyla çalışma yapan kişinin ihtiyacına göre uygun aracı bulabilmesi açısından ücretsiz uygulamaların değeri oldukça fazladır.

Google SEO Araştırması

Arama motoruyla yapılan çalışmaların başında Google Search Console gelir. Ücretsiz bir kullanıma sahip olan Google Search Console, diğer araçlarda da görülen anlık durumun takip edilmesini sağlar.

Web sitesinin güncelliğiyle ilgili bilgi verirken sitede bulunan hataları da öne çıkarır. Hızlandırılan sayfalar, bağlantılar, veriler, dışarıdan gelen bağlantılar ve iç linkler başta olmak üzere çeşitli çalışmalar yapılmasına imkan tanır.

Google’a ait olan bir diğer araç Google Analytics’tir. Bu araç daha çok mevcut ziyaretçiler hakkında bilgi vermek için kullanılmaktadır. Web sitesinde o an kaç kişinin olduğu ya da belirli bir zamanda ne kadar trafik olduğu gibi verilere erişilebilmektedir.

Reklam konusunda öne çıkmak ve içerik metinlerini düzenlemek için Google Anahtar Kelime Planlayıcı tercih edilebilmektedir. Bu yazılım, site için gereken anahtar kelimelerin bulunmasına yardımcı olurken anahtar kelimelerin bir önem sıralamasında raporlanmasını da sağlar.

Ücretsiz SEO Chrome Eklentileri

Çalışma yaparken her zaman ücretli programları kullanmaya gerek yoktur. Tek tek sayfaları ziyaret etmek ve incelemek de profesyoneller için vakit kaybı olabilmektedir. Chrome eklentileri, tamamen ücretsiz bir şekilde site için gereken bilgilere ulaşabilmeyi sağlar.

Tek bir sayfada ihtiyaç duyulan verilere erişim sağlayarak kısa sürede çalışmaların tamamlanmasına yardımcı olur. En çok kullanılan ücretsiz Chrome eklentileri aşağıda yer almaktadır.

Keywords Everywhere

Google araçlarını bir araya getirerek analiz yapan Keywords Everywhere, bir çeşit Chrome uzantısıdır. En iyi anahtar kelimelerin bulunmasını sağlayarak web sitenizin görünür olmasına yardımcı olur. Siteleri ayrı ayrı ziyaret etmek yerine tek bir sayfadan görüntüleyebilmeyi sağlar.

SEOQuake

Ücretsiz SEO araçları aramasında en üst sıralarda yer alan SEO Quake, bir çeşit Chrome uzantısıdır. Kontrol mekanizması olarak kullanılabilen bu uzantı, anahtar kelime analizi yapmayı kolaylaştırır. Sitenin diğer markalarla kıyaslanmasını sağlayarak mevcut durum hakkında bilgilendirme yapar. Ayrıca site içini denetlemek, harici ve dahili linkleri tanımlamak da uzantının özellikleri arasında bulunur.

Fat Rank

Chrome uzantılarından biri olan Fat Rank, anahtar kelimelere göre sıralama yapılmasını sağlar. Arama motorunda üst sıralara çıkmak isteyenler tarafından tercih edilen bir eklentidir. Web sitesinde kullanılan anahtar kelimelerin arama motorlarında hangi sıralamada yer aldığını da gösterir. Böylelikle ilk 100’de yer almayan web sitelerinde yeni çalışmalar yapılması gerektiği anlaşılır.