Tarama bütçesi (crawl budget), bir arama motorunun belli süre içerisinde herhangi bir web sitesinde taramak istediği ve tarayabileceği maksimum sayfa sayısına verilen isim olarak karşınıza çıkar. Bütçe ismi ile anılmasının temel sebebi ise, arama motoru tarafından internet dünyasında yer alan milyarlarca site ve sayfa tarama noktasında kaynaklarını optimize etmek için belli kısıtlamalara gitmesi ve bu siteler için farklı faktörlere bağlı olan tarama limitlerinin belirlenmesidir.

Tarama bütçesi; söz konusu olan sitenin alt yapı sağlığı, sunucu sağlığını, site içerik kalitesini ve buna benzer etkenlere göre farklılık gösterebilir. Sitenin genel sağlığı (buna sunucu sağlığı da dahil olmak üzere) paralel olarak, genellikle stabil olmak ile beraber tarama bütçesini artırıp azaltmak mümkündür. Özellikle sitenin tarama bütçesinin istenmeyen bir şekilde azaldığı durumlarda, başta gün içerisinde pek çok sayıda içerik paylaşımı yapan web siteleri olmak üzere, tüm siteler indeksleme noktasından negatif anlamda etkilenecektir.

Tarama bütçesi paylaşım sıklığına, paylaşım sayısına göre artış göstermediği durumda, sitenin eksi sayfalarında yapılacak olan güncellemelerin görüntülenmesi, yeni paylaşılan içeriklerin taranarak dizine eklenmesi gibi süreçlerin aksamasına neden olabilir. Özellikle web siteleri için organik bir trafik kazanımının ilk şartı olan indeksleme süreci aksadığı takdirde, web trafiği kazanımı ile alakalı olan durumdan negatif şekilde etkilenecektir.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Nedir?

Tarama bütçesi, web sitelerinin arama motoru tarafından taranırken harcanan kaynak ve zaman miktarını temsil eden çok önemli bir kavram olarak bilinir. Bu bütçe, arama motorlarının web sitesini düzenli şekilde ziyaret ederek içeriklerini dizine eklemek için kullandığı bir sınırlama mekanizması olarak da nitelendirilebilir. Web siteleri için çok önemli bir yeri olan tarama bütçesi, sitenin dizinleme sürecini ve performansını etkileyen kritik bir konumda yer alır. Web site sahipleri, tarama bütçesini optimize etmek ve web sitesini daha etkin şekilde düzenlemek için farklı önlemler alma hakkına sahiptir.

Tarama bütçesi; arama motorlarının herhangi bir web sitesini taramak için ayırdığı günlük tarama sayısı olarak ifade edilebilir. Arama motorları, web sitelerini belli aralıklarla ziyaret eder ve içeriklerini tararlar. Ancak her arama motorunun sınırlı bir tarama kapasitesi olduğu düşünüldüğünde, bu kapasiteyi verimli şekilde kullanmak gerekir. Tarama bütçesi, web sitelerinin güncel içeriklerini ne aralıkta taramaya geldiğini tespit eder. Web siteleri, tarama bütçesini optimize ederek önemli sayfaların çok daha sık taranmasını sağlayabilir ve bu tarama sıklığını gereksiz olan sayfalardan uzak tutarak etkin bir indeksleme sağlayabilirler.

Tarama Bütçesi Optimizasyonu Neden Yapılmalı?

Tarama bütçesini optimize etmek, arama motorlarının hangi sayfaları endeksleyen, arama motoru botlarını en önemli sayfalarınıza yönlendirildiğinde kontrol etmenize ve bütçenizin mümkün olduğunca uzatılmasına fırsat verir.

Tarama Bütçesi Kontrolü Nasıl Yapılır?

Güncel durumda tarama bütçenizin ne durumda olduğunu ve günlük kaç sayfanızın Googlebot tarafından tarandığını kontrol etmek için Search Colsole’dsaki Tarama İstatikleri Raporu’nu kullanabilir ve bu noktadan son 90 günlük tarama verilerine göz atabilirsiniz.

Tarama Bütçesi Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Bu kavramı en doğru şekilde öğrendiğinizde, sitenizi buna göre optimize edebilirsiniz. Tarama bütçesini optimize etmenin birkaç yolu şu şekilde sıralanabilir:

  • Search Console Kullanın: Google Search Console, tarama bütçesini olumsuz anlamda etkileyecek sorunlar hakkında size birçok farklı bilgi verir. Onu kullandığınızda ve izlediğiniz tüm siteler için yapılandırıldığından emin olmakta fayda vardır,
  • Sayfanın taranabildiğinden emin olun: Site haritasının güncel olduğundan ve dinamik olmayan URL’ler kullanıldığından emin olmak gerekir,
  • Robots.txt kullanın: Doğru şekilde yapılandırılmış olan bir robot.txt dosyası, tarama bütçesini optimize etme konusunda son derece başarılıdır,
  • Kırık bağlantıları yok edin: Google Search Console içerisinde bulunan kırık link raporuna erişim sağlayabilirsiniz. Tarama>Tarama hatalarına giderek buradan raporunuza ulaşabilirsiniz. Bunun dışında Screaming Frog aracı sayesinde kırık bağlantılara ulaşabilir ve onları kaldırabilirsiniz,
  • URL parametrelerini kullanmayın: Aynı sayfa içerisinde gösterilen URL parametreleriyle tarama bütçesini önemli bir kısmını yiyebilirsiniz. URL parametrelerini tam anlamıyla ortadan kaldıracak bu sorundan kurtulabilirsiniz,
  • Dâhili ve harici bağlantılar: Günümüzde SEO’nun en fazla gözden kaçan kısımlarından biri dâhili bağlantıdır. En önemli sayfalara dâhili bağlantı vermenin önemli olduğu unutulmamalıdır. Bu sayede, Googlebot bu sayfaları daha sık şekilde tarayabilecektir. Ayrıca dışarıdan web sayfasına alınacak olan kaliteli bağlantılar, tarama bütçesini optimize etme konusunda yardımcı olacaktır,
  • Sunucu hızını iyileştirin: Bir barındırma firması tercih etmeden önce, bazı araştırmalar yapmak gerekir. Bunun sebebi ise sunucu isteklerine çok hızlı yanıt verebilen bir sunucu olmasını istemektir,
  • Sayfa hızını optimize edin: Siteyi hızlı bir sunucuda barındırarak, sayfaları önbelleğe aldığınızda bile hız istediğiniz gibi olmayabilir. Daha iyi hız sonuçları elde etmek için Google Pagespeed gibi araçlardan faydalanarak hız önerilerini dikkate alabilir ve performansınızı iyileştirebilirsiniz,
  • Kontrol altına alana kadar AMP’den uzak kalın: AMP’nin uygulanması, arama motoru örümceklerinin çalışmasını ikiye katlar. Bundan dolayı AMP’leri kullanmaya başlamadan önce, tarama bütçesi sorularının tamamının çözüldüğünden ve bu sayfaları ekleyerek Googlebot’a daha fazla iş yükü oluşturulmadığından emin olmanız gerekir,
  • Site haritası oluşturup güncelleyin: Site haritasına giderek gereksiz olan yönlendirmeleri, çoğaltılan içerikleri ya da engellenen sayfaları tespit edin. Site haritasını temizledikten ve iyileştirdikten sonra, dosyayı Google Arama Konsoluna tekrar gönderin. Bu durum da tarama bütçesini optimize etmeye yardım edecektir.

Tarama Bütçesi Neden Önemlidir?

Tarama bütçesi, web sitesinin taranabilirliğinin en temel noktasında yer alan bir faktör olarak SEO süreçleri ve teknik SEO sağlığı için çok önemli bir konumda yer alır. Teknik yapı olarak baştan hatalı olan çok sayıda yönlendirme zincirlerine sahip, kopya içerikler, yönlendirme eklenmemiş olan http 404 linkleri gibi bütçeden harcayan linklere sahip olan siteler, tarama bütçelerini negatif anlamda tüketerek orta ve uzun vadede indeksleme sorunları ile karşılaşmasına neden olabilir.

En temel noktada Google başta olmak üzere, arama motoru botlarının site sayfalarının herhangi bir sorunla karşılaşmadan taranması, tarama bütçesini artarak arama motoru örümceklerinin sayfalarını sorunsuz şekilde görüntüleyebilmesi, sitede gerçekleştirirken güncelleme ve değişikliklerin takip edilmesini ve sonuç olarak sitenin arama sonuçlarında sıralama almasını etkileyecektir.

Bir web sitesinin genel kalitesinin ve içeriğinde yer alan içeriklerin arama motoru botları tarafında keşfedilmesi ve değerlendirilmesinin en temelinde yer alan taranabilirlik; arama sonuçları sıralarında direkt ve dolaylı etki ile SEO süreçleri için önemli bir konuma sahiptir. Ayrıca tarama limitleri için ayrılan tüm kaynakların kısıtlı olduğu düşünüldüğünde, özellikle Google gibi çekirdek algoritmaları gelişmiş arama motorları için gereksiz olan sitelere ayrılacak olan tarama kaynaklarının güvenilir, mantıklı, kaliteli web sitelerine aktarılarak kaynakların verimli şekilde yönetilmesini sağlar.

Özetlemek gerekirse; tarama bütçesinin organik trafik için olan önemini, düz bir mantık sayesinde açıklamak çok kolay olabilir.

Tarama Bütçesi Nasıl Hesaplanır?

Yukarıda söz konusu olan site performansını stabil bir seviyede tutabilmek için tarama bütçesinin mutlaka dikkate alınması gerekir. Tarama bütçesini hesaplamak son derece kolay bir işlemdir. Dizine eklenen bütün sayfaları günlük taranan sayfa sayısına böldüğünüzde, çıkan sonuç tarama bütçesini verir. Sitenin tarama bütçesini öğrenmek için şu adımları takip etmek yeterlidir:

  • İlk olarak Google Search Console giriş yapmanız gerekir,
  • Sonrasında Google dizin durumu bölümüne erişim sağlayarak, dizine dahil edilen sayfa sayısı görüntülenebilir,
  • Bu işlemin sonrasında yine Google Search Console üzerinden tarama istatikleri bölümüne geçiş yapabilirsiniz. Burada yer alan metrikler ise, günlük taranan sayfa sayısını öğrenmeye yardımcı olur,
  • Dizine eklenen sayfa sayısını, günlük taranan sayfa sayısına böldükten sonra sitenizin tarama bütçesini öğrenebilirsiniz.

Tarama Bütçesini Etkileyen Faktörler Nelerdir?

Tarama bütçesi optimizasyonu ve tarama bütçesi yönetiminde bireysel isteklere ve sitenin kendi durumuna göre farklı etkenler rol alır. Bir sitenin tarama bütçesini etkileyen faktörlere genel olarak bakıldığında site boyutu, site hızı, içerik kalitesi, dâhili bağlantı sağlığı, site içi bağlantı akışı, kopya içerik kullanımı ve site haritası gibi etkenler ön plana çıkar. Bu değişken maddeler, sitenin günlük olarak kaç sayfanın Google botları tarafından taranacağına ve hangi sayfanın Googlebot tarafından ne sıklıkla ziyaret edileceğine etki edecektir.

Tarama bütçesi başta olmak üzere, dijital ortamda ihtiyacınız olan tüm konularda destek alabileceğiniz Ajans İO, üst düzey kalite standartlarında hizmet anlayışı ile sorunlarınıza akılcı çözüm önerileri getiren profesyonel bir firmadır. Ajans İO farkını yaşayarak, Google ve diğer tüm arama motorlarında üst sıralarda yer almak ve fark yaratmak için web sitemizi ziyaret edebilirsiniz.