Cep telefonlarının icat edilmesiyle birlikte, telefonlardan belirli bir web sayfasına erişebileceğinizin garantisi asla yoktu. Web sitesindeki bir sayfanın metini okumak imkansız olabilir veya farklı bir tüm özelliklerin yer almadığı basit bir mobil siteye yönlendirebilirdi. Fakat 10 yılı aşkın süredir responsive tasarım sayesinde bu sorunlar büyük ölçüde giderildi. 

Basamaklandırılmış Stil Sayfalarındaki (CSS) ve kodsuz programlardaki yeni teknikler, kusursuz bir şekilde okunabilir ve kullanılabilir olacak biçimde tüm cihazlarda kendilerini yeniden akan ve ayarlayan siteleri kolayca tasarlamayı mümkün kıldı. Tasarımcılar, sitenin kullanıma sunulmasının ardından, ek bir düzenleme yapmak yerine, işin daha başında işlevsellik ve tüm cihazlarda eksiksiz bir performans sunması için bu özelliğe yer vermelidir.

Günümüzün çok cihazlı dünyasında, sitelerin başarısını responsive tasarımı belirleyecektir.  

Responsive Tasarım Nedir?

Responsive tasarıma sahip bir web sitesi, geliştiricilerin belirli ekran boyutlarına uyacak şekilde tek bir sitenin birden çok düzenini oluşturduğu bir web geliştirme yaklaşımıdır. Responsive tasarım ile aynı anlama gelen “duyarlı web tasarım” ve “mobil uyumlu tasarım” ifadeleri de sıklıkla kullanılmaktadır. Cep telefonu, tablet ve mobil cihazlarda web sitesinin işlevlerinin etkilenmeden kullanılabilir olmasını da ifade etmektedir. 

Responsive bir site önce kullanıcının ekranının boyutlarını tespit eder ve oluşturulan mevcut düzenlere göre en uygun olanı seçer. Duyarlı bir sitenin düzeni, tarayıcı boyutundan değil, ekran boyutundan etkilenir. Masaüstü bilgisayarlarda, akıllı telefonda veya farklı tür bir mobil cihazda sitenin en ideal düzeni ortaya konur. Web sitelerine mobil cihazlardan giren kullanıcılar, eğer görüntüde bir kayma, kesinti veya ekrana sığmayan bir görsel gibi olumsuzluklarla karşılaşıyorsa, bu durumda site responsive, yani mobil uyumlu değildir.

Responsive Web Tasarımın Özellikleri

Responsive web tasarımı, 2 ana özelliği temel almaktadır. 

1- Tarayıcı/ekran genişliğine göre öğe boyutunu otomatik olarak ayarlamak:

Bir elemanın genişliğini/yüksekliğini yüzde olarak atamak mümkündür. Yüzde, özellikle görünümün genişliğine veya yüksekliğine bağlı olabilir, bu nedenle tarayıcı penceresi simge durumuna küçültülür veya büyütülürse, içerik boyutunu aynı anda uyarlar. Bu, içerik otomatik olarak uyarlanacağı için tüm farklı ekran boyutlarıyla uğraşmaktan kaçınır. Ancak bu, duyarlı web tasarımı yapmak için yeterli değildir, çünkü PC ekranında görüntülenen içerik, uyarlanmadığı takdirde telefonda muhtemelen okunamaz ve/veya çok ergonomik olmaz.

Şuan içeriğini okuduğunuz web sitemizin masaüstü ve mobil ekran görüntüleri aşağıda yer almaktadır. Görüntülerin ve düzenin tam olarak kullanıcılara sunulması, sitenin mobil uyumlu, duyarlı veya responsive olduğunu işaret eder. 

Ajansio.com.tr Masaüstü Görünüm

Ajansio.com.tr Mobil Görünüm

responsive

2- Öğelerin düzeninin tarayıcının/ekranın boyutuna göre uyarlamak:

Aslında bu özellik, tarayıcı/ekran genişliğine göre öğe boyutunu otomatik olarak ayarlama yeteneğini tamamlayan ikinci noktadır. İçeriğin görüntülenme şeklini ekran boyutuna, özellikle de cihazın türüne göre uyarlamak gerekir. Gerçekten de bilgisayar, tablet ve telefon ekranı birbirinden çok farklıdır ve ekran kullanımları çok farklıdır.

  • Bilgisayar ekranları oldukça geniş ve büyüktür. İnternet kullanıcısının fare kullanarak web sitesini rahatlıkla gezinebileceği şekilde dizayn edilmiştir.
  • Telefon ekranları ise yüksektir fakat bilgisayar ekranına göre çok küçüktür. Kullanıcının gitmek istediği bir yere, dokunarak veya kaydırarak gidebilmesi için dizayn edilmiştir. 

Bu farklı ekran türleri için tek bir tasarım yaklaşımı hiç de ideal olmayacaktır. 

Neden Responsive Tasarım Tercih Edilmelidir?

Web siteleri, mobil cihazlarda, telefonlarda veya farklı tür cihazlarda düzgün görüntülenmelidir. Aksi durumda internet kullanıcıları muhtemelen karşılaşmaktan hoşlanmadıkları navigasyon sorunlarıyla karşılaşacaktır. Bu durum, ziyaretçinin bir daha geri dönmeksizin siteden ayrılmasına neden olur. 

Bir siteden hızlı bir şekilde ayrılan kullanıcılar, arama motorlarına gönderilen çok kötü bir sinyaldir. Eğer arama motorlarında bu sinyal alınırsa, web sitesinin potansiyel olarak kalitesiz bir site niteliği yakıştırmasına neden olur. 

Bu nedenle duyarlı web tasarımı, bir sitenin doğal referansını etkileyen dolaylı unsurların ve kullanıcı deneyiminin (UX) bir parçasıdır. Ayrıca bir web sitesini optimize etmek için birçok teknik sinyal söz konusudur, bunların tespit edilmesi için eksiksiz bir SEO denetimi yapılması gerekir.

Sitenin Responsive Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

Eğer siteniz içeriğini ekran boyutuna göre uyarlamıyorsa, responsive değildir. Fakat ekran boyutu otomatik olarak ayarlanıyorsa, bu durumda kesin olarak responsive olduğu anlamına gelmez. Sitenizin yanıt verme hızının iyi olup olmadığını öğrenmek için çevrenizdeki insanlardan her tür medya ve ekranda siteye göz atmalarını isteyebilirsiniz. Alacağınız geri bildirimler, kullanıcıların siteyi nasıl gördükleri ve deneyimledikleri ile doğrudan ilgili olacaktır. Eğer sitenizde tasarım sorunları varsa, bunları kolayca tespit edebilirsiniz.

Responsive Web Tasarımın Avantajları

Responsive tasarıma sahip bir site oluşturulurken, geliştiriciler birden fazla düzen yerine, yalnızca tek bir düzen oluşturmalıdır. Responsive siteler, kullanıcılara birden çok ekran veya cihazda tutarlı ve sorunsuz bir deneyim sunar. Bu deneyim, günümüzün e-ticaret endüstrisinde gerekli olan tüm kullanıcılar için daha iyi bir işlem yapabilme performansı sağlar.

Google'a göre, çevrimiçi alışveriş yapanların %85'i satın alma işlemini bir cihazda başlatıyor ve başka bir cihazda tamamlıyor. Bu nedenle, girişimcilerin e-ticaret uzmanlarının birden fazla farklı cihazda tutarlı ve kaliteli bir e-ticaret deneyimi sağlaması çok önemlidir.