E-ticaret sitenizde kullandığınız "Sepete ekle" veya "Satın al" gibi CTA olarak adlandırılan (Call-to-Action), kullanıcıyı harekete geçiren butonların rengini, büyüklüğünü veya sayfadaki yerini değiştirmenin satışlarınıza etki edip etmeyeceğini öğrenmek ister miydiniz?

Günümüzde Amazon başta olmak üzere birçok e-ticaret sitesi A/B testi dediğimiz yöntemi uygulayarak butonların, metinlerin ve görsellerin yerlerini veya tasarımlarını değiştirerek bu yeniliklerin satışlara olan etkisini ölçümlüyor. Sadece e-ticaret siteleri değil, herhangi bir web sitesi veya mobil uygulamada da kullanabileceğiniz A/B testi ile ufak dokunuşlar yaparak verimliliği artırabilmeniz mümkün.

İsminden de anlaşılacağı üzere A/B testinde yapılan şey çok basit. Bir veya birden fazla elementin tasarımını değiştirerek ziyaretçileri iki gruba bölersiniz. Bir grup A sayfasını diğeri de B sayfasını görüntüler. Hangi seçenekte geri dönüş daha yüksekse kullanmanız gereken tasarım ortaya çıkmış olur. Birçok geliştirici A/B testlerini yapmak için Unbounce, WWO ve Optimizely gibi servislerden yardım alıyor. Ajans.io olarak biz de A/B testleri yürüterek müşterilerimizin daha yüksek geri dönüş toplamasına imkân sağlıyoruz.

Söz konusu dijital tasarımlar hazırlamaya geldiği zaman üzerinde karar kılmanız gereken birçok detay sizi karşılayacaktır. Hangi yazı tipi daha iyi okunuyor? Müşterileri hangi renkte, büyüklük ve metindeki butonla satın almaya davet etmeli? Seçenek çok fazla olduğu için tasarımcılar burada çok fazla enerji kaybedebiliyorlar.

Tam da bu noktada A/B testi tasarımcıların imdadına yetişiyor. Verimliliği yükselterek kötü tasarım tercihlerinden uzaklaşılabildiği gibi, daha yüksek bir satış grafiği de elde edilebiliyor. Bu yüzden bilhassa e-ticaret siteleri için A/B testi çalışmasının çok önemli olduğunu söyleyebiliriz.

A/B Testi Nasıl Yapılır?

İkili test olarak da adlandırabileceğimiz A/B testlerinde ziyaretçiler rastgele olarak seçilir ve aynı sayfanın iki farklı versiyonundan birini görüntüler. İlgili sayfadaki arka plan görseli, yazı tipi büyüklüğü veya butonun yeri farklı olabilir. Bu iki seçenekten hangisinin daha yüksek geri dönüş oranına sahip olduğu ölçümlenir ve yeni tasarım tercihi böylece belirlenir.

Peki bu yöntemle neler test edilebilir ve ölçümlenir? Neredeyse hemen her şey diyebiliriz. Metinlerin uzunluğu, menünün şekli, butonların rengi, akla gelebilecek daha birçok detayı A/B testi ile optimize edebilmeniz mümkün.

Sayfa üzerindeki fotoğrafları çizimlerle değiştirip hangisinin kullanıcıların geri dönüşlerini artırdığına karar verebilirsiniz mesela. Veya "Abone olmak için tıklayın" yazısı yerine "Hemen abone ol" gibi ziyaretçiyi harekete geçiren metinlerin ne denli etkili olacağını bu yolla gözlemleyebilirsiniz.

A/B testi yapmak için günümüzde birçok tasarımcı bu hizmeti veren servislerden faydalanıyor. Hotjar, VWO, Omniconvert, Unbounce, Crazy Egg gibi mecralar bunların başında geliyor. Çoğu ücretsiz deneme süresi sunan bu servislerden herhangi birine hemen kayıt olup kullanmaya başlayabilirsiniz. Kaydolduktan sonra sitenizin sahipliğini teyit etmeniz ve servisin size verdiği JavaScript kodunu sitenize eklemeniz yeterli olacaktır.

A/B Testi Neden Önemlidir?

Tasarımcılar çoğu zaman kendi kişisel zevk ve beğenilerine göre veya bazen de tahmine dayanarak tasarım seçeneklerine karar verirler. Fotoğraf ve renk seçimlerinin yanı sıra sitedeki metinler de bu doğrultuda belirlenir. A/B testi ile daha profesyonel bir şekilde, verilere ve grafiklere dayanarak hangi seçeneğin daha olumlu sonuçlar vereceğini görebilirsiniz.

Hatta size çok basit gelecek değişiklikler yaptığınızda dahi sipariş veya tıklanma sayısının arttığını görünce çok şaşıracağınızı bile söyleyebiliriz. Kullanılan renkler ve metinler şaşırtıcı bir şekilde kullanıcı davranışını etkileyebiliyor.

A/B testlerinden faydalanarak web sitesi ve mobil uygulama gibi dijital ürünlerinizin genel kullanıcı deneyimini ve geri dönüşüm oranını yükseltebilirsiniz. Daha da iyisi, göze hoş gelen bir kullanıcı arayüzü insanların sitenizde veya uygulamanızda daha fazla vakit geçirmeleriyle sonuçlanacaktır. Kötü bir tasarım ise bunun tam tersini netice verir.

A/B Testinin Avantajları Nelerdir?

Üstteki paragraflarda bahsettik ancak kısaca toparlamak gerekirse A/B testi yapmanın size ve sitenize sağlayacağı avantajlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Daha yüksek geri dönüş: A/B testleri ile farklı kullanıcı gruplarına alternatif sayfalar göstererek hangisinin daha çok satış veya tık getirdiğini gözlemleyebilirsiniz.
  • Daha az sepeti terk etme: E-ticaret sitelerinde sepeti terk etme oranı yüzde 40 ila 75 arasında değişiyor. Bu sorunu en aza indirmek için hayata geçireceğiniz değişikliklerin yolu A/B testi ile nerede hata yaptığınızı, neyi daha da iyileştirebileceğinizi öğrenmekten geçiyor.
  • Kanıtlanmış tezler: "Satın al" butonunun rengini mavi mi, yeşil mi yapmalısınız? Hangisi daha çok tık getirir? Bu soruların cevaplarını tahmine dayalı değil de net ve kanıtlanmış olarak öğrenmek için A/B testi yapmanız gerekecek.
  • Analiz kolaylığı: A/B testi sonuçlarını incelediğinizde iki seçenek arasından hangisinin daha çok getiri veya dönüş yaptığını hemen öğrenebilirsiniz. Bunun için detaylı analizler okumanıza ve grafikler incelemenize gerek yoktur. Sonuç A veya B'dir çünkü.

A/B Testi Örnekleri

A/B testleri sonucunda ufak değişiklikler yaparak satış ve ziyaretçi grafiğinde ne tür yükselmelerin yaşanabildiğini merak mı ediyorsunuz? Size gerçekten yaşanmış bazı örnek vakalar gösterdiğimizde siz de A/B testi yapmak için kolları sıvamak isteyebilirsiniz. Gelin, ilham kaynağı olabilecek bazı örneklere göz atalım.

Thrive Themes Satış Sayfası Optimizasyonu

WordPress temaları geliştiren Thrive Themes, tasarımların öne çıkan özelliklerini sergilediği bir bannera satış sayfasında yer veriyordu. Ancak bu temaları satın alan müşterilerin yaptığı yorumları aynı sayfada görebilmek mümkün değildi.

Geliştirici ekip müşteri yorumlarını da sayfaya eklemenin satışlara ne tür etki edebileceğini merak etti ve bunu hayata geçirdi. 6 haftalık test sürecinin ardından çıkan sonuç ise şaşırtıcıydı: Satışlarda yüzde 13'lük bir artış! Müşteri yorumlarının satışlara bu kadar çok etki edebileceğini kim tahmin edebilirdi ki?

Expoze'nin Arka Plan Rengini Değiştirmesi

Sitenizde kullandığınız arka plan görseli dahi satış ve tıklama oranlarına doğrudan etki edebilir. Bunun bir örneği, yazılım satışı gerçekleştiren Expoze firmasının başına geldi. Arka plan rengi çok açık olduğu için sitede yer alan metinlerin zor okunduğunu düşünen tasarımcılar, A/B testi yürüterek kullanıcıların yarısına daha koyu bir arka plan gösterdi.

Sonuç olarak daha koyu arka plan, daha iyi sonuç verdi. Butonlara tıklama oranı yüzde 25 oranında artarken sitede geçirilen süre de önemli ölçüde arttırıldı.

PayU'nun Ödeme Sayfasını Yenilemesi

Hindistan menşeli ödeme sağlayıcısı PayU'yu kullanan müşteriler üye işyerlerine ödeme yapmak istediklerinde hem cep telefonu hem de e-posta adreslerini kullanmak zorundalardı. Yeni varyasyonda tasarımcılar yalnızca cep telefonuyla giriş yapabilmeyi mümkün hale getirdi ve böylelikle satışlarda yüzde 5.8'lik bir artış gözlemlendi.

Zalora'nın Ürün Detay Sayfasını Yenilemesi

Asya menşeli giyim e-ticaret sitesi Zalora, A/B testleriyle satışlarını ciddi oranda artırmayı başardı. Bunun için "Ücretsiz iade" ve "Ücretsiz kargo" gibi ürün detay sayfasında alt sıralarda kalan avantajları öne çıkarmaları yeterli oldu. Daha görünür olan bu avantajların ürün görselinin hemen yakınına iliştirilmesi olumlu sonuçlar verdi ve ziyaretlerin satışa dönüşme oranı yüzde 12.3 oranında artırıldı.

A/B Testi İle SEO Arasında Nasıl Bir İlişki Var?

Kullanıcıların web sitenizde daha uzun süre geçirmesi, tıklayıp hemen çıkmaması Google'ın istediği ve sıralamada sizi öne taşımasını sağlayacak bir metrik. Bunu sağlamanın yolu ise A/B testleriyle daha kullanıcı dostu arayüzler tasarlamaktan geçiyor.

Ek olarak A/B testlerini kullanarak hangi metinlere ve başlıklara sitenizde yer vermeniz gerektiğini de öğrenebilirsiniz. Bu noktada siz de yönlendirmeye ve yardıma ihtiyaç duyuyorsanız Ajans.io müşteri temsilcisiyle irtibata geçmenizi öneriyoruz. Sitenizi Google'da daha üst sıralara taşımak için A/B testleri de dahil olmak üzere tüm araçları kullanmak için sabırsızlanıyoruz!